onsdag 12 september 2007








Torsdagen den 13 september


Rondellfåglar


Jag har nu bestämt mig för att påbörja tillverkning av rondellfåglar.
Väla-rondellen står först i tur! Förslag på andra rondeller?




Robin (La den där) är singel; fri som fågeln! Han önskar testa sina två vingar med en etta! (http://wowbagger.blogg.se/)



MAILBOXEN FULL
Mottagit många mejl som önskar att jag skriver mer om mina fågelobservationer. Jag kan lugna er: De kommer! Men som Predikaren säger: Allt har sin tid.
(Jag vill inte heller att det ska bli som så, att ni enbart får era fågelintryck via min blogg. Målet är ju att ni själva ska ge er ut i naturen och göra egna observationer. Jag har självklart en stor förståelse för att jag fungerar som en inspirationskälla. Men min blogg får aldrig bli ett substitut för autentiska iakttagelser i det fria. Följ därför min uppmaning: Ge er ut! Upptäck glädjen i att göra egna observationer!)

Eller som jag brukar säga: Fågellivet är livet utanför en själv.
En parafrasering kan bli såhär: Utanför livet självt är fågellivet.





Veckans boktips
Jag har påbörjat läsningen av en mycket intressant roman: "Det stora året".
Det är en berättelse om tre excentriska fågelskådare som har en tävling om vem som kommer att se flest fågelarter i Nordamerika under ett år.
Jag hoppas dock att boken inte driver med oss seriösa fågelskådare! (Vad som är ironi eller inte har jag ibland svårt att avgöra...)

Kan det förresten vara en filmidé för Csaba (Filmus Coppola)?! Tänk en sådan film, i en enda tagning! Cineastfågelskådarentusiaster (och vi är många!) skriker redan: BLOCKBUSTER!





Mina massmediekontakter
TT visade en märklig inställning till mitt nyhetstips om min observation! Uppjagad ringde jag till Kvällsposten i stället. De skulle "fundera på det". För mig är det obegripligt hur medierna prioriterar sina nyheter! Det blir allt tydligare att vi fågelskådare borde förena oss; då hade vi kunnat få den maktposition som vi är berättigade till - och då hade även den tredje statsmakten tvingats inse att fågelnyheter har en given plats i nyhetsrapporteringen!
Kanske är det dags att slå en signal till Claes, tv-ombudsmannen, för att få honom att lobba för oss!
Hör av er om ni vill delta i kampen mot fågelorättvisan i nyhetsrapporteringen!


Brandövning

I mitt någorlunda stilla sinne undrade jag om det bara var jag som tänkte på fåglarna!









Annat:

Dagens blogg tar bl.a. upp följande:


Att välja rätt stativ för fågelskådning.





















Tripoden och sugproppsvarianten är de jag använder mest. Sugproppen kan man t.o.m. fästa på skallen eller i pannan, vilket jag har haft stor nytta av. Testa er fram! Har man inte tummen mitt i handen så kan man tillverka ett sådant stativ själv!




På min hemsida har några lagt märke till mina hemmagjorda ankor (jag föredrar gummi-ankorna). Här följer en enkel beskrivning hur man kan teckna/göra en egen anka:

Kombinera mitt tips om sugproppsstativet och min ankteckningshandledning, för då kan ni filma/fotografera hela processen! (Skicka gärna in filmen till mig!)





FINNS DET FÅGELLIV PÅ ANDRA PLANETER?

Denna fråga kan tyckas absurd, men enligt NASA är det en liten möjlighet att fågelliv utvecklats på annan plats i vårt solsystem. En del forskare spekulerar t.o.m. i att det i Andromedagalaxen finns planetära system som lämpar sig synnerligen väl för fåglars uppkomst och utveckling.
- Kanske kan Hubble-teleskopet ge oss svaren?!





BLANDADE CITAT




"Jag tror på nästan allting! Fåglar t.ex." - Silvia (Kungens Silvia)



"Min pappa blev imponerad av dina fågelskådarobservationer!" - Stina/Anna (Asp egren ius)



"I Glumslöv finns det fåglar..." - Adam (Kvitti Kvitt Adam)


"I Glumslöv finns det många fåglar - olika!" - Filip (Kvitti Kvitt Isabelle)





Orkar inte skriva om mina fågelobservationer i dag. I stället ska jag provsmaka den nya coca colan som jag beställt (tre lådor!) från Frankrike:












2 kommentarer:

Tobias Eke Vestergren sa...

var faktiskt ute på söderåsen igår!
såg dock bara fyra dovhjortar...

perlenberg sa...

Jag bokar förproduktionsmötet om din filmpitch till söndagen den 11 juni, nästa år. Lagom till Massakern vid Hornborgasjön. Capiche? C.