tisdag 18 september 2007






Onsdagen den 19 september

Jag får troligen inte följa med!
Oklarheter råder. Stämningen är uppjagad. Någon tycks ha pratat med markägaren.
Oro. Vankar av och an. Bläddrar i gamla fågelböcker.
Jag får troligen inte följa med!


Fågelskådandet tar på mina krafter... Jag känner att många kräver mycket av mig apropå fågelskådarrapporteringarna...

En icke-fågelskådande analytiker i bekantskapskretsen tipsade om några terapeutiska övningar som påstås kunna hjälpa vid depressiva fågelskådartankar, och föreslog att jag skulle kolla upp vad som rekommenderas av en av pionjärerna inom psykoanalys för ornitologer; han har för övrigt en hemsida från vilken jag har fått en del insikter efter genomläsning av hans 8-stegsmetod för nedstämda ornitologer.


Första steget är

¤ Introspektion (vilket ju låter märkligt för oss fågelskådare som ju är vana att rikta blicken utåt - mot träd, himmel och hav...)

Man stannar på steg 1 till dess man får ett tunnelseende utåt...

Låt mig få återkomma med hur det fortskrider.

På ovannämnda hemsida går det även att läsa att också fåglar kan "flyga in i fönstret". Analytikern har - tillsammans med ett team bestående av fem ornitologer - gjort mångåriga studier på kråkan (Corvus Corone) och funnit att en av åtta kråkor som utsätts för stress i sitt boträd eller i sitt närområde kan "flyga in i fönstret", som han uttrycker det.




Analytikern har förresten också ett avvänjningsprogram för överentusiastiska, "beroende" fågelskådare, men där är jag ännu inte - tror jag!


Har skrivit lite på min 10-poängsuppsats "Mina sju fågelbord. En studie i brott."
Pratade därefter med min handledare om jag skulle döpa om den till "Mina sex fågelbord. En studie i brott.", eftersom jag ju inte längre har sju stycken! Han var oklar i sitt svar - och jag tolkade det t.o.m. som om han tyckte jag skulle döpa den till "Mina åtta fågelbord. En studie i brott."
Någon som har andra titelförslag?


Köpt en ny cd-skiva: Fågelljud i naturen nr 28. En recension planeras inom kort, men jag kan redan nu avslöja att ett av spåren innehåller kärlekskvitter från en tofsmes (Parus christatus).


Tobias (due bjuvi alfa) kom in i buren och hackade! (Hm!)

Inga kommentarer: