tisdag 18 september 2007



Tisdagen den 18 september



Joachim (Höff smilar) tipsade mig om ett nytt fågelskådartorn utanför Vejbystrand, och lovade mig att han skulle hålla utkik efter fler nyheter om tornet.


Han berättade att han tänkt mycket på mina visdomsord: "Fågellivet är livet utanför en själv." Kanske skulle han skriva en dikt om känslan...


Följande bild, som visar utsikten från tornet, hade han med sig:








Hastigt nedtecknande om mina fågelupplevelser den här förmiddagen:




Kl. 6.28 - Torr i munnen. Kunde inte vissla.



Kl. 6.34 - Drack vatten och Samarin. Med lättat hjärta kunde jag därefter vissla oavbrutet i 12 minuter. Väckte David, som skrek! (Kan ha berott på att jag försökte låta som en skrämd koltrast!)



Kl. 6.52 - Inspekterade mina fågelbord. Bord nr 3 hade skadats en aning av blåsten. Tog ett foto på skadan och den fågelspillning som täckte ena hörnet.



Kl. 7.04 - I ett tallträd såg jag en tidigare icke observerad fågelholk. Irriterad för att jag missat den, glömde jag bort att titta efter andra fåglar...



Kl. 7.12 - 14 sparvar blev nästan påkörda av buss nr 1 nere vid Knutpunkten. Ringer troligen Swedbus och diskuterar chaufförens hänsynslöshet. (Det är inte första gången han struntar i att bromsa när han ser fåglar komma flygande; andra tidpunkter: 070422, 070618, 070729, 070813)





(Tobias - Due Bjuvi Alfa - har påpekat att det alls inte är Swedbus som kör stadsbussarna, utan Arriva. Då är det inte konstigt att Swedbus inte vet vad jag pratar om när jag ringer!)





Kl. 7.21 (cirka) - Såg en hungrig talgoxe (Parus major).




Kl. 7.28 - Gjorde skisser på rondellfåglar (3 stycken).


Kl. 7.39 - Ulf (Adolfus Ylus) lovade att kolorera mina skisser.


Kl. 7.43 - Hörde okänt fågelljud i en buske.





Csaba (Filmus Coppola) mejlade mig om en idé han länge ruvat på - och som han nu ville kläcka! - En dokusåpa om mig! Onekligen låter det intressant, och jag tror även att en sådan skulle röna stor framgång och uppmärksamhet, framför allt i engelsk- och tysktalande länder.



Men innan jag går vidare i diskussionerna med Csaba så måste vi klargöra vissa saker, t.ex. bildvinklar, ljussättning, filmtyp, casting...



Fotot har ju en avgörande betydelse i en sådan tilltänkt produktion, och då vill jag kunna välja filmfotograf - någon i Sven Nykvists anda, en som förstår att använda sig av ljuset!





Övrigt


Jag har utan egentlig anledning blivit fascinerad av Ohios Counties och sitter nu och lär mig alla dessa namn...



("Jag skulle ha färglagt kartan annorlunda!" kommenterade Ulf)












2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är Ulf's latinska namn?
(Canis lupus)?

Tobias Eke Vestergren sa...

det är faktiskt arriva som kör stadsbusstrafiken!